Jasmine

Life is not measured by the number of breaths we take, but the moments that takes our breath away!

Gravid vecka 24

Publicerad 2009-10-26 22:02:17 i Allmänt



har idag varit hos bm på en vanlig koll allt såh jätte bra o värden var dom samma som förra gången iaf nästan..
Mitt SF är nu 23 alltså 4cm mer än förra gången.. o alla värden var bra med o bebisens hjärta låg på 144 alltså samma som förra gången.. o jag har gått upp samanlagt tre kg hittils.. men jag mår kanon inga större förändringar just nu mer än att jag har sån hosta som inte vill ge sig..


I magen:

Graviditetskalender vecka 24

Även om barnet fortfarande får syre genom moderkakan så börjar lungorna att producera surfactant för att förbereda fostret inför ett liv på utsidan. Det är ett ämne som gör att alveolerna hålls utspända så att lungorna inte kollapsar och klibbar ihop sig när vi andas ut. Innerörat är nu helt utvecklat och fostret kan känna skillnad på upp och ned. Innerörat kontrollerar nämligen balansen.  

 

 

 

 

     vikt.JPG      langd.JPG    

700 gram

   

27 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

Mamma:

Din fundus, det vill säga toppen av livmodern, har nått över naveln. Du känner fostrets rörelser väl och kanske kan du till och med avgöra när fostret är vaket och när det sover.

Det är vanligt med halsbränna, ryggont, täta urinträngningar och ont i benen. Vissa kvinnor samlar vatten i vävnader och får svullna ben, framför allt på eftermiddagar och kvällar. Lägg upp benen när du sitter och lägg en kudde under benen när du sover. Du kan också använda stödstrumpor för att lindra besvären.

Ungefär två procent av alla gravida kvinnor drabbas av havandeskapsförgiftning. Oftast sker det i slutet av graviditeten, det är ovanligt att man drabbas av det innan vecka 24. De vanligaste symptomen är svullna händer, svullna fötter eller svullet ansikte samt en snabb viktökning. Tack vare regelbundna blod- och urinkontroller på mödravårdscentralen kan tillståndet nästan alltid upptäckas innan det blir allvarligt.

Partner:

Du kan troligen känna fostrets rörelser när du lägger handen på magen!

Mödravården:

Du går fortfarande på mödravårdens regelbundna kontroller var fjärde vecka fram till vecka 28.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmine

Jasmine heter jag o är inne på mitt 20 år i min blogg kan du följa min vardag blandat annat hur mina studier går och även följa hur livet kan förändras på bara några sekunder att man helt plötsligt ska bli mamma.... jag bor i valdemarsvik med min underbara sambo jacob..

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela