Jasmine

Life is not measured by the number of breaths we take, but the moments that takes our breath away!

Gravid vecka 21

Publicerad 2009-10-05 10:35:38 i Allmänt


tiden går fort tänk snart är vi i februari!! shit då är hela mitt liv förändrat för alltid:)
men jag mår jätte bra iaf lite trött efter skolan men de brukar jag vara i vanliga fall iaf så de är som de brukar.. ska snart börja göra en lista på vad vi måste köpa in för saker o få tag i med så jag har de gjort så vi kan köpa de i januari hade ja tänkt men får se, vill bara skaffa grunderna först o sen efter lilla har kommit till oss då kan man köpa allt på riktigt då man vet att allt är ok o inget har hänt:)...


I magen:

Fostervattnet som skyddar barnet som en stor kudde har nu fått ytterligare en uppgift - att förse barnet med socker. Fostrets tarmar har utvecklats så att små mängder socker kan tas upp från fostervattnet som fostret sväljer. Det kan sen passera genom tarmarna till tjocktarmen men självklart kommer nästan all näring fortfarande från modern via moderkakan. Fram tills nu har barnets lever och mjälte producerat blodceller men nu börjar också benmärgen att bidra till produktionen.

     vikt.JPG      langd.JPG    

420 gram

   

24 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

Mamma:

För de flesta är det här en ganska bra tid. Magen syns väl med den är inte för stor. De flesta är mindre trötta och mår inte illa längre. Diverse krämpor som kan uppkomma i slutet av graviditeten har inte kommit ännu. Oron för missfall brukar ha avtagit väsentligt.

Många kvinnor undrar om motion är farligt under graviditeten. Motion är bra så länge som du motionerar under rimliga former. Ta det lugnt, du ska inte träna för ett triathlon. Eftersom dina ligament blir mjukare under graviditeten är risken för skador lite högre. Därför lämpar sig så kallad low-impact-motion som yoga, simning och promenader allra bäst.

Partner:

Det är säkert skönt att din partner mår bättre. Det kan också göra din tillvaro lättare.

Mödravården:

Ni fortsätter att gå på regelbundna kontroller cirka var fjärde vecka fram till vecka 28.

Kommentarer

Postat av: mmatilda

Publicerad 2009-10-05 14:15:52

cool blogg, gillar din design :) kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmine

Jasmine heter jag o är inne på mitt 20 år i min blogg kan du följa min vardag blandat annat hur mina studier går och även följa hur livet kan förändras på bara några sekunder att man helt plötsligt ska bli mamma.... jag bor i valdemarsvik med min underbara sambo jacob..

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela