Jasmine

Life is not measured by the number of breaths we take, but the moments that takes our breath away!

Gravid vecka 33

Publicerad 2009-12-28 12:42:53 i Allmänt


magen:

Barnet kan nu skilja på ljus och mörker och pupillerna kan vidga och dra ihop sig. Precis som en nyfödd bebis sover barnet mestadels av tiden. Nu kan det till och med ha REM-sömn, det vill säga den delen av sömnen som man drömmer under. Barnets lungor är nästan helt färdigutvecklade och deras alveoler är täckta med surfactant som ska hjälpa barnet att andas när det är fött. Det samlar på sig fett som värmer och skyddar och barnet ökar en hel del i vikt under graviditetens sista veckor. Nu ligger det oftast i rätt ställning inför födseln, det vill säga med huvudet nedåt.

 

     vikt.JPG      langd.JPG    

2-2.2 kg

   

 43 cm

Längden mäts från huvud till fot.

Mamma:

Du kan känna små rytmiska ryckningar i livmodern. Det beror på att barnet hickar. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen.

Partner:

Kanske är det dags att ni sätter er tillsammans och gör en födelseplan. Skriv ner era önskningar om hur ni vill att födseln ska gå till. Kanske vill ni ha dämpad belysning, en viss förlossningsposition, musik eller vissa smärtlindringsmetoder. Men kom ihåg att det är just önskningar. Personalen kommer att försöka tillgodose dem så gott det går men det är inte alltid säkert att de kan det.

Mödravården:

Du fortsätter att besöka din mödravårdscentral varannan vecka. Ditt symfus-fundusmått är troligen mellan 29 och 34 centimeter. Vid den här tidpunkten brukar barnmorskan kontrollera om fostret ligger i rätt ställning, det vill säga med huvudet nedåt.

Om du oroar dig för förlossningen är det bra att du berättar det för barnmorskan. Ofta kan du och din partner få göra ett studiebesök på den förlossningsavdelning ni har tänkt föda på. Alla har dock inte möjlighet att ta emot studiebesök men då anordnas istället en informationsstund i en samlingslokal.


Kommentarer

Postat av: Therese

Publicerad 2009-12-28 15:09:30

Vad bra att allt e bra =) Okej vrf tror du de blir en liten bebis? =). Nej jag mår inte så bra men det håller på att ordna upp sig så snart börjar ja komma på rätt spår igen tror jag =) Det ska du inte oroa dej över vännen, det finna inget bättre än när man äntligen får vara sj med sitt barn (alla kommer komma o hälsapå o ni kommer ha fullt upp dom första 2 veckorna iaf) så man hinner lixom inte vara ifred o lära känna bebisen. Stressa inte upp dej när han/hon gråter eller skriker. Det betyder ju antingen mat, ny blöja, ont i magen eller uppmärksamhet. Oftast får dom ont i magen o magknip, köp minifom på apoteket, ge 10 droppar innan han/hon ska äta. men fråga ändå på Bvc innan. Stressa inte upp dig för att disken inte hinns med, damsugning o städning blir inte gjord m.m för vila. passa på att vila så mkt du kan medans han/hon vilar annars kommer du inte orka. jag gjorde inte det i början o jag fick ett rent helvete med mitt mående o humör. har äntligen lärt mig att ta de som de kommer. o kläder o sånt, köp inte för mkt, ni kommer få så de svämmar över. lika dant de här med babygym, leksamer m.m. Dom kan ju inte andvända de nu direkt iaf. Ha många amninginlägg hemma och se alltid till att du är varm om brösten så du inte får mjölkstockning, de fick jag o de va inget, absolut inget roligt. kan inte komma på mer tipps just nu hehe. han hälsar tillbaka o saga med. jadå, varje dag alltid =)

kram på er

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmine

Jasmine heter jag o är inne på mitt 20 år i min blogg kan du följa min vardag blandat annat hur mina studier går och även följa hur livet kan förändras på bara några sekunder att man helt plötsligt ska bli mamma.... jag bor i valdemarsvik med min underbara sambo jacob..

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela