Jasmine

Life is not measured by the number of breaths we take, but the moments that takes our breath away!

vecka 18

Publicerad 2009-08-31 16:12:00 i Allmänt


Gravid vecka 18



v18 nu o känner fortfarande inget speciellt så bara att såkallade midjan nästan inte finns längre redan! eller så är de bara jag själv som ser de, har märkt de med att magen är mkt större på kvällen än på morgon/förmiddag undra varför?...o juste jacobs teori är ett de är en liten kille som bor där inne med, för att ja kosntigt nog har ja fått hår på magen!!  ursäkta infon men också helt konstigt är de massa testosterån då eller vad?

I magen:

Nu kan fostret höra! Benen i innerörat och nerverna till hjärnan är utvecklade. Fostret kan höra ljudet av blod som pumpas genom navelsträngen och moderns hjärtslag. Det kan till och med bli skrämt av höga ljud.

Fostret kan också svälja. Han eller hon kan svälja så mycket som 1 liter fostervatten under en dag. Nya forskningsresultat indikerar att fostret redan kan känna törst. Törsten kan vara anledningen till att barnet sväljer för att hålla det skyddande fostervattnet på en jämn nivå.

Fram tills nu har fostrets skelett varit mjukt men nu börjar det att hårdna. De första benen att hårdna är de som finns i benen och i innerörat. Handflatorna har sin rätta form och nu utvecklas fingeravtrycken.

Barnet är känsligt för ljus och det kan göra grimaser, vinka och reagerar på ljud och stötar. Det är vanligt att man känner fostrets rörelser i magen för första gången i vecka 18-20. Än känns det inte som sparkar och slag - snarare som fjärilar i magen. 

 

             vikt.JPG              langd.JPG
          200 gram                              20 cm
Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

Mamma:

Det kan vara svårare att sova allt efter som magen växer. Använd gärna en hel bunt kuddar för att skapa en skön sovställning och kissa alltid innan du lägger dig.

Partner:

Det kan hända att du känner att allt handlar om barnet och din partner. Det är ganska vanligt. Tala med din partner om du känner dig utanför eller prata med en kompis som har barn. Hur kände han under sin partners graviditet? Du kan involvera dig mer i graviditeten genom att läsa om graviditet och förlossning. Ju mer du känner till desto mer delaktig känner du dig.

Mödravården:

Har ni inte varit på er första ultraljudsundersökning än så bör den ske senast den här veckan.

Efter vecka 18 är det inte längre tillåtet att genomföra abort om det inte finns särskilda skäl för det. För att göra abort efter vecka 18 krävs Socialstyrelsens tillstånd.

Tvillingar:

För dig som väntar tvillingar eller fler ökar risken för hemorrojder och åderbråck eftersom trycket på venerna och den nedre delen av kroppen ökar.


Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2009-08-31 16:57:06

Osis-Dust it är en grym produkt! Hoppas den andra är lika bra!



Grattis till graviditeten!när är den lille beräknad?

kram anna

Postat av: Anna

Publicerad 2009-08-31 17:18:30

Okej, va spännande! =)



Dom finns nog att köpa på vilken frisersalong som helst men det brukar vara lite billigare på nätet! Så jag beställde mina från LYKO.SE!

Postat av: Emelie E

Publicerad 2009-08-31 18:06:27

Måste vara en härlig känsla att veta att man ska ha barn. Mysigt som bara den, med alla som skaffar barn nu. Börjar komma på att man är påväg att bli vuxen och inget annat. Känns som om man kanske skulle börja tänka på att hitta sin livs kärlek, och bilda familj. Nej, så jag säger;) Jag som säger att jag inte tycker om barn, börjar bli barnkär:S;)

Puss och Kram<3

Postat av: Bella

Publicerad 2009-08-31 18:10:41

Hej fin blogg=)

Hänt idag?

Postat av: ansepanse

Publicerad 2009-08-31 18:44:46

SV: tack för titten

och det är väldigt kul att träna med hund, rekommenderas varmt

men du verkar ju ha fullt upp med att bli mamma

det är också jättekul - barn är så härliga

Postat av: Bella

Publicerad 2009-08-31 19:08:17

Samma, =P

Ha en bra måndag=)

Postat av: Nanna Nilsson

Publicerad 2009-08-31 19:22:28

Hej Kompis,visst är det spännande! Ang sonen så tar jag det inte så allvarligt,han håller väl på och "klipper navelsträngen"! Ha det så bra,allt bra iskolan? :)

Postat av: heli

Publicerad 2009-09-02 16:04:27

De är härligt att vara gravid. Grattis..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmine

Jasmine heter jag o är inne på mitt 20 år i min blogg kan du följa min vardag blandat annat hur mina studier går och även följa hur livet kan förändras på bara några sekunder att man helt plötsligt ska bli mamma.... jag bor i valdemarsvik med min underbara sambo jacob..

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela